Disini bermula

Saya merupakan seorang guru. Usia blog sudahpun mencapai usia hampir setahun. Pada awalnya kewujudan hanyalah ingin berkongsi kenangan manis melalui gambar-gambar diperolehi bersama murid-murid dan rakan-rakan sekerja. Kini saya mengorak selangkah lagi dengan menampilkan wajah blog yang baru dan isi-isi yang lebih padat dan kemas.

Blog banyak memberi manfaat kepada kehidupan seharian kita. Selain berkongsi tips, maklumat dan rahsia saya juga dapat menambah ilmu pengetahuan dan mempertajamkan kemahiran membina blog . Akhir kata sudilah kiranya anda menjadi peminat blog saya. Sebarang sumbangan artikel, cadangan,komen dan kritikan membina amat-amatlah dialukan ke alamat emel saya di anakbanjar79@gmail.com

Cari Blog Ini

Sabtu, 6 Februari 2010

Indahnya ciptaan tuhan...


sumber gambar:http://www/stranges-world.blogspot.com

Melihat keindahan alam semulajadi mampu mendekatkan kita kepada Allah SWT. Keindahan syurga tidak mampu dilihat dan dirasa cuma telah digambarkan di dalam quran dan hadis nabi yang tiada tolok bandingnya dibandingkan dengan keindahan bumi dan ciptaan manusia.

Begitu juga siksaan api neraka tidak pernah dibuka hijab untuk dilihat oleh manusia. Sekiranya dibuka hijab oleh Allah untuk manusia melihat syurga dan neraka nescaya manusia akan berlumba-berlumba membuat kebaikan dan takut teramat sangat melakukan kejahatan. Dunia akan sepi tanpa siapa peduli hal dunia untuk berkerja, berkahwin dan sebagainya.

Keindahan syurga ciptaan Allah SWT yang kekal selamanya. Ganjaran diberikan pada hamba-Nya yang taat dan patuh pada ajaran-Nya. Di syurga di ceritakan mempunyai tujuh tingkat. Setiap tingkat berbeza keindahannya. Syurga teratas paling tinggi untuk para nabi dan kekasih-Nya. Berasa dukacita manusia dan menyesal kerana tidak berusaha di dunia untuk memperolehi syurga teratas yang tak mampu dilawatinya ketika di syurga.

Manusia yang dimasukkan ke neraka juga akan menyesal dan menangis keluar air mata darah sekali pun masih tidak mampu membolehkan dia masuk ke syurga tanpa amal soleh yang mencukupi dan keredhaan Allah SWT mahupun pertolongan serta syafaat dari Nabi Muhammad SAW.

Akhir kata saling ingat mengingatilah kita sesama manusia...rugilah kita yang berilmu tetapi tidak mempraktiskan ilmu kita untuk jalan kebaikan.

1 ulasan:

KATA-KATA KERAMAT

KELEBIHAN NABI KERANA MUKJIZAT
KELEBIHAN MANUSIA KERANA MUAFAKAT

BULAT AIR KERANA PEMBENTUNG
BULAT MANUSIA KERANA BERUNTUNG

MUAFAKAT MEMBAWA BERKAT
KERJA MENGIKUT ADAT
SENANG DI DUNIA SENANG DI AKHIRAT
Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilaksanakan dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha sehingga ke akhir hayat -Joseph Conrad-
Related Posts with Thumbnails