Disini bermula

Saya merupakan seorang guru. Usia blog sudahpun mencapai usia hampir setahun. Pada awalnya kewujudan hanyalah ingin berkongsi kenangan manis melalui gambar-gambar diperolehi bersama murid-murid dan rakan-rakan sekerja. Kini saya mengorak selangkah lagi dengan menampilkan wajah blog yang baru dan isi-isi yang lebih padat dan kemas.

Blog banyak memberi manfaat kepada kehidupan seharian kita. Selain berkongsi tips, maklumat dan rahsia saya juga dapat menambah ilmu pengetahuan dan mempertajamkan kemahiran membina blog . Akhir kata sudilah kiranya anda menjadi peminat blog saya. Sebarang sumbangan artikel, cadangan,komen dan kritikan membina amat-amatlah dialukan ke alamat emel saya di anakbanjar79@gmail.com

Cari Blog Ini

Sabtu, 6 Februari 2010

Anak luar nikah...ke mana hala tuju masyarakat kita?

Amat menyedihkan di dalam negara Islam, di ajar dan dididik dengan agama islam dan dikelilingi oleh ramai orang Islam masalah kebejetan akhlak ramja sangat membimbangkan. Ingin saya petik kata-kata seorang penceramah agama yang mengatakan sekiranya ibunya seorang bohsia ataupun cikaro dalam bahasa remaja sekarang tak mustahil anak yang bakal dilahirkan akan jadi pelacur kelas atasan. Adakah kita mahu generasi penyambung warisan kita akan datang adalah generasi yang rosak akhlaknya dan tiada iman di dadanya.

Masalah ini melibatkan semua pihak. Baik pasangan yang berzina, ibu bapa, dan masyarakat amnya.


Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang ISLAM.


Pecahan mengikut negeri:

Selangor = 12,836 orang
Perak = 9,788 orang
Kuala Lumpur = 9,439 orang
Johor = 8,920 orang
Sabah = 8,435 orang
Negeri Sembilan = 4,108 orang
Pahang = 3,677 orang
Kedah = 3,496 orang
Pulau Pinang = 3,412 orang
Melaka = 2,707 orang
Kelantan = 1730 orang
Perlis = 691 orang
Sarawak = 617 orang
Terengganu = 574 orang
JUMLAH = 70,430 orang.

sumber statistik


Tahniah bangsaku..kita juara dalam bidang yang akan merosakkan masa depan bangsa kita.


Statistik ini mungkin lebih lagi. Mungkinkah kita ingin berbangga dengan anak menantu, cucu cicit kita kemudian hari tidak berbapa dan mempunyai taraf yang sah.


Islam adalah agama cukup sempurna. Diajar dan diberi panduan terbaik dalam menguruskan kehidupan seharian. Masalah keruntuhan akhlak remaja masih berlaku. Tidak perlu kita menuding jari pada sesiapa cukuplah saling ingat mengingati sesama kita dunia yang sementara ini hanya sekadar pinjaman dan kita bertanggungjawab di atas setiap tanggungan isteri dan anak kita.


Kepada remaja berubahlah sebelum anda terlambat. Jangan jadikan masa depan anda yang cerah menjadi gelap hanya demi keseronokan yang sementara. Saya mengingatkan diri sendiri, ahli keluarga saya dan anda semua. Moga kita memperolehi iktibar melalui statistik di atas yang kita mungkin hebat dari satu sudut tapi kita juga jauh ketinggalan dalam suatu bidang yang lain.

KATA-KATA KERAMAT

KELEBIHAN NABI KERANA MUKJIZAT
KELEBIHAN MANUSIA KERANA MUAFAKAT

BULAT AIR KERANA PEMBENTUNG
BULAT MANUSIA KERANA BERUNTUNG

MUAFAKAT MEMBAWA BERKAT
KERJA MENGIKUT ADAT
SENANG DI DUNIA SENANG DI AKHIRAT
Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilaksanakan dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha sehingga ke akhir hayat -Joseph Conrad-
Related Posts with Thumbnails