Disini bermula

Saya merupakan seorang guru. Usia blog sudahpun mencapai usia hampir setahun. Pada awalnya kewujudan hanyalah ingin berkongsi kenangan manis melalui gambar-gambar diperolehi bersama murid-murid dan rakan-rakan sekerja. Kini saya mengorak selangkah lagi dengan menampilkan wajah blog yang baru dan isi-isi yang lebih padat dan kemas.

Blog banyak memberi manfaat kepada kehidupan seharian kita. Selain berkongsi tips, maklumat dan rahsia saya juga dapat menambah ilmu pengetahuan dan mempertajamkan kemahiran membina blog . Akhir kata sudilah kiranya anda menjadi peminat blog saya. Sebarang sumbangan artikel, cadangan,komen dan kritikan membina amat-amatlah dialukan ke alamat emel saya di anakbanjar79@gmail.com

Cari Blog Ini

Isnin, 29 Mac 2010

Pengalaman mendapatkan pinjaman bank.

Seminggu ini merupakan hari2 yang agak memeningkan bagi saya dan isteri dalam proses memohon pinjaman daripada pihak bank. Bagi kakitangan kerajaan, bank yang paling popular dan menjadi tumpuan kakitangan kerajaan mendapatkan pinjaman atau membuat pinjaman overlap ialah melalui Bank Rakyat. Setakat ini bunga yang dikenakan ialah pada kadar 5.2% setahun pada jangka masa selama 20 tahun.

Pilihan kedua ialah bank simpanan nasional yang menawarkan pinjaman bertempoh yang sama seperti bank rakyat iaitu selama 20 tahun, maksimum RM200K pada kadar interest 5.2% setahun. Kelebihannya borang yang ringkas tetapi prosedurnya agak rumit berbanding bank rakyat.

Pilihan ketiga ialah bank persatuan. Maksimum pinjaman bertempoh selama 15 dan boleh mencecah pinjaman maksimum RM200K.Kelemahan dan kekurangannya ialah memerlukan 2 orang penjamin atau setara nilainya sekiranya meminjam dalam jumlah yang sangat besar. Kekurangan kedua ialah cawangan bank ini di Malaysia tidak banyak dan tertumpu kebanyakkannya di bandar-bandar besar sahaja

Pilihan terakhir sekali ialah MBSB..pinjaman sehingga 20 tahun pada kadar maksimum 20 tahun. Kekurangannya ialah cawangan bank ini tidak banyak dan tertumpu di kawasan bandar-bandar besar sahaja. Selain itu terdengar juga kata2 dari rakan2 di internet yang mengatakan proses di MPSB ini agak lambat dari segi kelulusannya. Wallahualam..harap-harap tidak begitu.

Antara caj yang biasa dikenakan oleh pihak bank semasa memohon mendapatkan pinjaman peribadi antaranya ialah caj insurans pinjaman pada kadar berdasarkan umur peminjam. Dalam erti kata lain semakin berusia umur seseorang umur peminjam semakin tinggi nilai insuransnya.

Selain itu caj yang dikenakan ialah yuran pemprosen, duti stamp,bayaran kehadapan dan lain-lain caj lagi yang dirasakan perlu. Setiap bank mempunyai polisi yang berbeza dan tidak mustahil juga sekiranya bank yang sama sedikit berlainan langkah kerjanya diantara satu cawangan dengan cawangan yang lain.

Rumusannya, sekiranya anda berhajat untuk mendaptkan sebarang pinjaman di bank kajilah dulu dari setiap aspek mengikut keperluan dan keselesaan kita dalam berurusan dengan sesebuah bank. Pilihan di tangan kita dan kitalah akhirnya yang berperanan memastikan kita mendapat nilai yang terbaik bagi pinjaman kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan

KATA-KATA KERAMAT

KELEBIHAN NABI KERANA MUKJIZAT
KELEBIHAN MANUSIA KERANA MUAFAKAT

BULAT AIR KERANA PEMBENTUNG
BULAT MANUSIA KERANA BERUNTUNG

MUAFAKAT MEMBAWA BERKAT
KERJA MENGIKUT ADAT
SENANG DI DUNIA SENANG DI AKHIRAT
Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilaksanakan dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan kekalkan usaha sehingga ke akhir hayat -Joseph Conrad-
Related Posts with Thumbnails